2019

10 januari startade bangolfen. Det var 5 medlemmar som provade att slå hole in one. Vi kan konstatera att vi behöver öva. Det var trevlig samvaro och fika på Café Bubblis lokal på Storgatan 29 D efter golfen. Varje torsdag träffas vi nu för att öva vidare.

24 Januari träffades 6 personer på Haga värdshus för en mycket trevlig samvaro och mat. Ursprungligen var det dubbelt så många anmälda men tyvärr är många av våra medlemmar sjuka.

31 januari Föreningarnas Hus Slottsgatan 13 firar 5 års jubileum med Öppet hus 16-20. Strokeföreningen presenterade sig bland 28 andra föreningar. Vi lämnade ut informationsbroschyrer och diskuterade med andra föreningar. En viktig information var att medborgarjuristerna kan ge juridisk rådgivning utan kostnad det är bra att veta.

12 februari alla fyra kurser är nu igång. Släktforskning, livskvalitet och kost, rytmik och bangolf. Mer än 20 av våra medlemmar är engagerade i dessa kurser, och 6 ledare från föreningen.

25 februari Seniorträff på Kvarngården i Kumla under rubriken Stroke – hjärntrötthet och språksvårigheter. Inga presenterade stroke och föreningens verksamhet, Christina talade om hjärntrötthet och Ellinor om språksvårigheter. Arrangemanget blev mycket lyckat och över 60 personer kom och lyssnade. Informationsmaterial fanns på plats och tre vackra vårbuketter lottades ut.

26 Februari var det 5 personer som tittade på Seniorbio på Roxy. Filmen var ”Book shop”. Var och en köpte sina biljetter så vi fick inte sitta tillsammans.

4 mars Ellinor och Inga presenterade strokeföreningens verksamhet och talade svårigheter vid afasi med anhöriggruppen i Kumla. Vi diskuterade lämpliga aktiviteter i Kumla och personer från orten som skulle kunna driva en verksamhet i Kumla. Idéer mottages gärna av styrelsen.

14 mars information om vår förening till personal inom slutenvården som går strokekompetensutbildning.

20 mars Bussresa till Karlstad och besök på Lars Lerins utställning i Sandgrund. Eftersom vår förening också har medlemmar i Värmland så var resmålet Karlstad för att också ge värmlänningarna möjligheter. Tolv från Örebro och en från Kristinehamn var med på resan. Först till Picassos staty i Kristinehamn och sedan en fin lunch på Scandic Klarälven i Karlstad. Väl framme vid Lars Lerins utställning fick vi en guidad tur i utställningshallen och därefter möjlighet att titta på alla fina målningar. Hur har han hunnit med att göra allt? Vår guide berättade att Lars är både konstnär och författare – han har skrivit 52 böcker.

Hela gruppen lyssnar intresserad på vår duktiga guide.

På hemvägen stannade vi på Norrgården i Kristinehamn där vi fick njuta av gott eftermiddagskaffe. Vi kan sammanfatta att det blev en fantastiskt fin och upplevelserik dag denna vårdagjämningsdag med sol i Karlstad.

26 mars var vi 5 personer på Bio Roxy Örebro. Filmen hette ”En alldeles särskild dag” och det måste man säga att det var.

3 april var det lunchmöte på Svampen. Det var 12 personer som träffades. Det var väldigt mycket folk på Svampen, så det blev långa väntetider. Kanske ska vi satsa på After Work nästa gång?

6 april var det årsmöte på Café Skogen. Först åt vi en god lunch och sedan var det årsmötesförhandlingar. 18 personer kom till årsmötet. Efter mötet berättade Strokesjuksköterskan Sofie Säterlid om strokevården på USÖ, behandling och uppföljning.

13 april Vår medlem Ingrid Högström hade vernissage på sina målningar i Utställningshallen på Biblioteket i Hällefors. Vi var några som kunde njuta av de fina naturbilderna.
Kulturgruppen blev så inspirerade att de genomförde en privat vernissage med fika hos Birgitta.

23 april Bio Green Book på Roxy. En så otroligt vacker vårdag var det bara en som såg bio från vår förening. Sammanlagt 11 personer har sett 3 olika filmer under våren.

7 maj startade vår promenadgrupp. Det var 4 personer som promenerade under lite regntunga skyar.

14 maj STROKEDAGEN med Tema HJÄRNTRÖTTHET. Mycket information hade gått ut till medlemmarna och allmänheten inför strokedagen, annons i Närkes Allehanda och information på Föreningarnas hus i informationsfönstret. Det var 56 personer som kom till vår informationsdag om hjärntrötthet – en mycket god uppslutning. Arbetsterapeut på rehabiliteringsmedicinska kliniken Reny Andersson berättade om hjärntrötthet och därefter var det paus med förfriskningar och information från strokeföreningen. Dagen avslutades med en mycket målande beskrivning av Yvonne Moberg med temat: Hur jag tacklar sin hjärntrötthet. Som tack fick föreläsarna varsin fin blombukett sponsrad av Varberga Blommor i Örebro. Örebro läns Strokeförening tackar alla som bidragit så fint till en lyckad strokedag med temat hjärntrötthet.

Yvonne Moberg berättar om Hur hon tacklar sin stroketrötthet.

20 maj avslutning av den 3:e omgången av strokeskola. Gruppen har bestått av 6 deltagare och de sammanfattar att de lärt sig så mycket om strokesjukdomen och att de fått bekräftelse på sina upplevelser och fått diskutera viktiga erfarenheter i grupp. De rekommenderar andra att gå i strokeskola.

21 maj Promenadgruppen har på tre tillfällen haft sammanlagt 16 deltagare. Tisdagarnas sommarpromenader kommer att fortsätta.

23 maj Café träff i Stadsparken. Vi var 7 som kom och fikade tillsammans. Därefter gick vi en tur i stadsparken, rhododendron, kastanjer, penseér/violer blommade så vackert.

7 maj – 28 maj hade föreningen ett informationsfönster på Föreningarnas hus Slottsgatan 13 A Örebro.

4 juni Besök på Sjöparken i Kumla. Vi var fyra personer och en hund som hade en fin eftermiddag i Kumla med avslutning på Kvarntorpshögen med Konst på hög.

Golfgruppen har avslutat sina aktiviteter för terminen. Sammanlagt blev det 19 tillfällen som gruppen träffades. Antalet deltagare på alla tillfällen har sammanlagt varit 100 på 12 aktiva. En så stor sammanhållande aktivitet har föreningen aldrig haft tidigare. Höstterminen startar den 29 augusti.

Promenadgruppen är ute och går varje tisdag under sommaren. Sammanlagt planeras för 10 tisdagar. Vi går och tittar på stan. Open Art är ett samtalsämne. Vi är ute i ur och skur, som bilden visar

Framför konstverket, Mamman av Åsa Jungnelius, poserar Ulla, Lotta, Gudrun, Birgitta och Eivor. Fotograf är Inga.

3 augusti Utflykt till Lillsjöstrand. Det var 11 personer som tog vara på tillfället att åka till Lillsjöstrand denna vackra augustidag. Tre tog sig ett dopp i sjön och 6 tog en tur med flotten ut på Lillsjön.

13 augusti Promenadgruppen hade sin avslutning med guidad tur på Open Art. Det var Elin som på ett fantastiskt intressant och pedagogiskt sätt fick oss alla att få nya dimensioner på konstverken. Vi fick framföra våra synpunkter och få några svar och nya frågor på vad konst egentligen är. Vi talade också om villkoren för deltagarna i Open Art både att få vara med och berättelser om de som varit med. Stort TACK till Elin för en fantastisk guidning. Vi avslutade med en kaffestund på Sveas och 14 medlemmar deltog, Under 13 tillfällen har 16 olika personer deltagit i promenaderna med en summa av 94 deltagare – det är ett fint resultat.
Promenadgruppen kommer att fortsätta sina promenader på tisdagar.

20 augusti Speedway på Glottra Skog Arena i Sannahed. Det var sex personer som tittade på en omväxlande match mellan Indianerna och Masarna.