Gruppaktiviteter

Mer information om varje kurs finns att läsa under respektive flik. Vi avvaktar med aktiviteter inomhus.

Träna på land på Hälsobro Var och en tränar individuellt men det är trevligt att ha sällskap. Vi ses på Hälsobro varje torsdag klockan 10.30 för att träna. Strokeföreningen är medlemmar i Hälsobro så Du får reducerat medlemspris. Intresserad? Information lämnas av Kerstin Gustafsson 070 663 24 34 eller Bertolov Johansson 070 545 69 00.

Träna i vatten
Vi hänvisar till Örebro Paraidrotts förening ÖPIF som har vattenträning på Eyrabadet varje torsdag mellan 18.30 och 20.30. Gruppledda övningar mellan 18.45 och 19.15. Bassängen är uppvärmd och det finns värdar som kan hjälpa till. Medlemsavgift till ÖPIF är 350 kronor per år.
Anmälan till Evert 070 552 11 23.

Studiegrupp/ Läsecirkel med hjälp av Zoom. Boken får Du låna från Strokeföreningen. Nästa cirkel blir till hösten. Hör av Dig till Inga om Du är intresserad 070 275 96 52.

Anhöriggrupper för personer boende i Örebro drivs tillsammans med Anhörigcentrum i Örebro. Om anhörigstöd i grupp önskas i andra kommuner – ta kontakt med Ylva .
Föreningen har köpt in ett antal böcker av bl a författaren Karin Rex Svensson som belyser anhörigperspektivet boken heter ”Men Jag Då”. Böcker kan lånas kostnadsfritt från föreningen, de deponeras på Anhörigcentrum Thulegatan Örebro ( Brolyckan). Kontaktperson är Ylva Risberg 072 858 45 82.

Rytmikkurs enligt Ronnie Gardiner (RGM)
Lokal är ABF (Axel Gisslen) Fredsgatan 18 Örebro. Kursavgift är 300 kronor. Medlemskap i föreningen är ett krav. Intresserad? Ta kontakt med Inga Blomstrand 070 275 96 52 alt inga.blomstrand@outlook.com

Släktforskning:
Att gräva fram sina rötter i arkiven är spännande. Kursen genomförs i en anpassad takt och beräknas till 6 tillfällen. Maximalt antal deltagare är 5. Lokal med tillgång till datorer finns på ABF Fredsgatan 18 Örebro. Kostnad för kursen är 300 kronor, den betalas individuellt till ABF. Intresserad? Ta kontakt med Gudrun Hoffmeister 070 514 89 34.

Bangolf
Bangolf spelas i både Lindesberg och Örebro. Golfen kan utföras både stående och sittande. Intresserad? Kontaktpersoner är Lars Eklund 076 006 70 37 i Örebro och Christina Wendin 073 067 87 36 i Lindesberg.

Bågskytte inomhus
Vi planerar att starta en nybörjarkurs i bågskytte inomhus under våren 2022. Vi kommer att vara i Nora i allaktivitetshuset. Kontaktperson är Inga Blomstrand 070 275 96 52

Boule utomhus
Sommarhalvåret ses vi varje tisdag 13.30 i Karlaparken i Örebro för att spela boule. Ta på lämpliga kläder. Efteråt fikar vi tillsammans var och en tar med sig kaffe. Vi startar 3 maj och avslutar 5 september. Kontaktperson är Kerstin Gustafsson 070 663 24 34

Strokeskola startar efter önskemål och en lagom stor grupp, högst 8 personer. Syftet är att öka kunskapen om strokesjukdomen och dess konsekvenser genom diskussioner utifrån sin egen erfarenhet kombinerat med kunskapsinhämtning.  Intresserad? Ta kontakt med Inga Blomstrand 070 275 96 52 eller inga.blomstrand@outlook.com
Informationsbroschyrer ingår i kursen och böcker finns att låna från Strokeföreningen.