Gruppaktiviteter

Mer information om varje kurs finns att läsa under respektive flik.

Promenader på tisdagar
Kom till Järntorget Örebro 13.30 – ingen föranmälan. Promenaden går åt lite olika håll och vi går, tittar och tar en fikapaus. Cirka 15.30 är vi tillbaka på Järntorget. Alla kan vara med även rollatorgångare och elrullstolschaufförer. Vi anpassar promenaden efter deltagarna. Välkommen!

Anhöriggrupper för personer boende i Örebro drivs tillsammans med Anhörigcentrum i Örebro. Om anhörigstöd i grupp önskas i andra kommuner – ta kontakt med Ylva .
Föreningen har köpt in ett antal böcker av bl a författaren Karin Rex Svensson som belyser anhörigperspektivet boken heter ”Men Jag Då”. Böcker kan lånas kostnadsfritt från föreningen, de deponeras på Anhörigcentrum Thulegatan Örebro ( Brolyckan). Kontaktperson är Ylva Risberg 072 858 45 82.

Rytmikkurs enligt Ronnie Gardiner (RGM)
Lokal är ABF (Maja Ekelöf) Fredsgatan 18 Örebro. Träningen börjar 17 september. Kursavgift är 300 kronor. Medlemskap i föreningen är ett krav. Intresserad? Ta kontakt med Inga Blomstrand 070 275 96 52 alt inga.blomstrand@comhem.se

Kost och livshygien för hjärta och kärl – ett nytt paradigm:
Ny forskning om tarmens betydelse för hälsa och livskvalitet diskuteras. Kursen är fem tillfällen och ges utan kostnad för strokeföreningens medlemmar. Lokal är ABF:s lokaler på Fredsgatan 18 i Örebro. Intresserad? Ta kontakt med Sol-Britt Fontander 073 106 30 67.

Släktforskning:
Att gräva fram sina rötter i arkiven är spännande. Kursen genomförs i en anpassad takt och beräknas till 6 tillfällen. Maximalt antal deltagare är 5. Lokal med tillgång till datorer finns på ABF Fredsgatan 18 Örebro. Kostnad för kursen är 300 kronor, den betalas individuellt till ABF. Intresserad? Ta kontakt med Gudrun Hoffmeister 070 514 89 34.

Bangolf inomhus
Vårt golfspel är placerat på Bubblis Café och Butik Storgatan 29D Örebro. Vi spelar på torsdagar mellan 13 och 15. Fika efter spelet. Höstterminen startar den 29 augusti. Bangolfen kan utföras både stående och sittande. Intresserad? Kontaktpersoner är Lars Eklund 076 006 70 37. Välkommen

Träffar på Reveljen tillsammans med vår systerföreningen Hjärnkraft.
Torsdagar mellan 17 och 19.30 träffas medlemmar från både Strokeföreningen och Hjärnkraft. Lokal är Reveljen Kaserngatan 8B Örebro. Träffarna har olika tema och dessa annonseras i Nerikes Allehanda. Kaffe och smörgås serveras till självkostnadspris. Ingen anmälan, välkomna.

Strokeskola startar efter önskemål och lagom stor grupp, högst 8 personer. Syftet är att öka kunskapen om strokesjukdomen och dess konsekvenser genom diskussioner utifrån sin egen erfarenhet kombinerat med kunskapsinhämtning.  Intresserad? Ta kontakt med Inga Blomstrand 070 275 96 52 eller inga.blomstrand@comhem.se
Informationsbroschyrer ingår i kursen och böcker finns att låna från Strokeföreningen.