2020

30 juli En solig eftermiddag var det 6 som spelade bangolf i stadsparken. Vann gjorde Ulla och vi gratulerar henne.

28 juli Vi var 6 textilt intresserade damer som tittade på textila verk på konsthallen. Berömda konstnärer med anknytning till Örebro och till och med till Centralpalatset där konstnärinnan Malin Selander bodde under 60 år.

23 juli Vi var 9 deltagare i bangolfen i stadsparken, två nya medlemmar kunde vi hälsa särskilt välkomna. Publiken utgjordes av 4 stycken ur föreningen och många trädgårdsflanerare. Vann gjorde Bengt och han delade första platsen senast så vi behöver alla göra vad vi kan för att komma upp i hans nivå.
Grattis Bengt!

Bengt firar segern med en glass.

20 juli vi var 6 som deltog i fikamötet (telefonmöte). Vi talar om lite av varje som trevliga utställningar och vandringar i stad och skog med svampplockning. Detta var vår 5:e telefonkonferens som en fikapaus. Vi fortsätter nästa vecka. Lite småtrevligt samspråk.

16 juli Vi var 7 som spelade bangolf utomhus i stadsparken. Med avstånd handskar och handsprit så tycker vi att vi genomförde det väl. Hasse och Bengt fick dela på dagens vinst. Vi kommer att spela nästa torsdag också. Vi hoppas på fint väder.

22 juni Vi var 5 som startade vår första telefongrupp – vi kallar den för ”fikapaus”. Ett enkelt gruppsamtal på telefon med samma upplägg som en ”fikapaus” på jobbet. Roligt att få fler dimensioner i samtalet, än vanliga telefonsamtal två och två, som vi vanligtvis använder i dessa virustider.

16 juni Vi kunde genomföra ett årsmöte på telefon. Det var 18 personer som deltog. Styrelsen är i det närmaste samma som föregående styrelse. Stort TACK till Er alla som deltog i telefonmötet. Vi börjar få lite vana av telefonmöten och det kommer vi att använda oss av i fortsättningen på olika sätt.

4 juni Ett historiskt datum för Strokeföreningen Örebro. Styrelsemötet hölls som ett telefonmöte och det var lyckat. Alla ledamöter deltog och samtalet kunde flyta på trots att vi var 6 stycken som kunde ha talat i mun på varandra. Vi var tvungna att besluta att alla aktiviteter ligger nere till dess att Folkhälsomyndigheten ger sin tillåtelse.

April och Maj utlottning av trisslotter fortsätter i båda föreningarna.

Många telefonpåringningar har det varit i påskveckan och det är medlemmar som uppskattat att få ett telefonsamtal: ” Så snällt att Ni ringer till mig och frågar hur jag mår”

Resultatet av trisslotterna till alla förtroendevalda blev lyckat, många blev glatt överraskade och skrapade fram några småvinster. Ordföranden i Strokeföreningen Örebro skrapade fram 2×90 kronor – vilket får räknas som högvinsten.

Påskveckan Alla fysiska/sociala aktiviteter ligger vilande. Föreningen arbetar med stöd till medlemmarna genom E-post, telefonsamtal och brev. Medlemmar ringer till både kända och tidigare inte så aktiva medlemmar för att stödja i dessa tider då vi uppmanas att ha så få fysiska/sociala kontakter som möjligt.

En påskhälsning sänds ut till alla förtroendevalda via brev. Det innehåller också en trisslott. Förhoppningen är att det ska sprida glädje och man vet aldrig kanske en storvinst?

I Vecka 13 börjar Strokeföreningen Örebro och Örebro läns Strokeförening att lotta ut en trisslott per förening i veckan. De som har egen erfarenhet av stroke och registrerat sig i medlemsregistret som SP får vara med i utlottningen. Det är 77 i Länsföreningen (inklusive Värmland) och 56 i Strokeföreningen Örebro. Varje person kan bara vinna en gång så att vi fördelar vinsterna. Lycka till!
Vi har fått många glada svar, tyvärr ingen uppgift om en högvinst men…en av våra medlemmar skrev: Det blev ingen vinst på trisslotten men det gör inget för jag har vunnit en högvinst tidigare i mitt liv och det var när jag överlevde stroke. Vi blir alla varma i hjärtat när vi får sådana kommentarer.

Strokeföreningarna inställer in alla fysiska aktiviteter på grund av Covid 19 pandemin.

16 mars styrelsemöte i Örebro läns strokeförening. Vi beslutar att skjuta upp bussresan till Dahlenmuseet, Föreläsningen av Anneli T Heikenborn och Strokedagen 2020. Bangolfen som hållit på Bubblis Café sedan januari 2019 kan inte vara där längre. Golfen är flyttad till Föreningarnas Hus Örebro. Föreningen tackar Helen på Bubblis för alla trevliga golfstunder.

10 mars Det var fyra stycken som spelade boule på Boulebaren. Trevligt och många gäster som spelade. Vi avslutade med kvällsmat.

19 februari Caféträffen i Lindesberg med musik lockade ett tiotal personer.

18 februari träff på Lill Annas Café. Vi var fem personer och det var roligt att det kom två nya intresserade av vår förening. Trevligt samtal och gott kaffe.

4 februari Berndh Eliasson tog oss med på en fin bildvisning över Skebäck. Det var 18 personer som lyssnade till hans vackra föredrag, med bilder från förr men också aktuella bilder.

2 februari Vi var fyra personer som åkte till Frövifors för att titta på olika konstnärer som ställde ut sina konstverk i utställningshallen intill pappersbruket. Inspirerande och intressant.

28 januari Det var tre medlemmar som var på Bio Roxy och såg på Brevbäraren som byggde ett palats. En fransk film om en kulturbyggnad som finns kvar i våra dagar.

23 januari. För första gången så var det bangolfaktiviteter både i Örebro och i Lindesberg. Trevligt spel på båda platserna och sedan en gemensam fikastund på varje ort.
Tolv personer spelade sammanlagt och så fanns det åskådare både i Örebro och Linde.

22 januari var det 17 personer inne på hemsidan – det är ett rekord – så många har aldrig varit inne på hemsidan under en dag tidigare.

22 januari Det var 15 personer som träffades på Haga Värdshus. Trevlig samvaro och god mat gjorde att stämningen blev hög.

22 januari Rytmikkursen startade för terminen med både en nybörjarkurs och en fortsättningskurs.

15 januari Ett golfspel har fraktats till Lindesberg och Linden, Första golfomgången med det egna spelet blev det 6 som spelade och tre åskådare. Vi avslutade mötet med gott kaffe och kaffebröd som Christina tagit med sig. Gruppen vill att det bildas en Lokal förening i Lindesberg, flera är beredda att vara med i en sådan styrelse. Månadsmöten i Lindesberg är beslutade på onsdagar med lite olika program. Det fattas ännu program till alla dagarna men flera i gruppen håller på och söker personer i Lindesberg som kan bidra.

På torsdagar kommer gruppen i Lindesberg att spela golf på Linden mellan 14- 16.

9 januari årets golfturnering startade på Bubblis Butik och Café på Storgatan 29 D i Örebro. Vi var 13 stycken som samlades och turneringen flöt på i samma anda som tidigare med glada skratt och aktivt spel. Vi känner att det är trevligt att ses och att komma igång igen efter helgerna.