2022

18 maj Hösten 2021 var strokeföreningarna i Örebro län på resa till Lundsbrunn. Då träffade vi några från Strokeföreningen Skaraborg. Skaraborgarna gjorde nu en bussresa till Örebro i försommargrönskan. Bussen fylldes med 27 från Västergötland och så mötte 15 strokemedlemmar från Örebro upp på restaurangen La Casa Engelbrektsgatan 8, Örebro.  Vi fyllde hela restaurangen, personalen hade förstärkts för att klara att servera oss alla. Maten var väldigt god och så väl tilltagen att några tog med en ”doggiebag”. Stärkta av lunch äntrade gruppen bussen för en guidad tur genom Örebro. Det finns mycket att berätta: Historiska fakta om skostaden som blev en skoLstad, CV, regionsjukhuset, Universitetet, nya vattentornet Lyran, Karlslund mm. Kommande OPEN ART under sommaren 2022 ger anledning till ett nytt spännande besök i Örebro.

Utsikten från Svampen ger perspektiv!

Avslutningen skedde på Svampen där vi tillsammans drack eftermiddagskaffe samtidigt som vi fick se en journalfilm om bygget av Svampen. Det roligaste är att få umgås och ge varandra inspiration. Tack för många trevliga samtal!

10 maj STROKEDAGEN Anneli T Heikenborn berättade för oss om sin resa men gav också många råd om hur man kan genomföra sin livslånga rehabilitering efter en stroke. Att vara en professionell Strokesurvivor innebär ett heltidsarbete. Vi tackar Anneli för all inspiration. Publiken bestod av 38 personer där många var nya ansikten, så roligt! Tack ABF för ett fint arrangemang och tack alla som kom. På kvällen åt vi mat tillsammans med Anneli. En mycket lyckad strokedag!

Här övar vi alla på sittande dans.

5 maj Golfstarten i Stadsparken blev lika lyckad med 11 deltagare och 5 åskådare/ funktionärer. Vinnare blev denna gång Ulla – Grattis! Vi avslutade i stadsparkens café med en glass. Soligt men lite kallt bland blommande magnolior.

3 maj Vilken start på boulen utomhus! Vi var 18 personer som kom till Karlaparken för att spela boule.

Strokeföreningen stödjer både gruppaktiviteter och enskilda aktiviteter. Birgitta gör dagliga promenader, pedometern räknar och nu har hon hållit på så länge att hon nått jordens mitt. Hon har gått 6300 kilometer – 630 mil!

Vi gratulerar Birgitta till denna bedrift!

2 maj Möte på Sjöängen i Askersund. Vi var 9 deltagare, en liten grupp finns nu i Askersund, informationsmaterial kommer att spridas och vi beslutade att ses till hösten igen.

28 april Nu har vi avslutat golfen inomhus. Sammanlagt har vi hunnit med 15 tillfällen och 128 medlemmar har kommit till golfen och spelat, varit funktionär eller åskådare. Nu fortsätter vi i Stadsparken torsdagar klockan 13.30 till den 8 september. Vi hoppas på fint väder.

27 april Vi var 6 Lindesbergare och 6 Örebroare som provade fiskelyckan i Dalkarshytteån. När alla var på samma ställe på bryggan så lutade det betänkligt men fiskarna ville inte som vi. Det kan bero på att det var kallt i vattnet, kommenterade vår expert Sören. Men solen sken och grillar tändes där korvar grillades. Det är härligt att äta grillad korv ute i goda vänners lag.

26 april Anhöriga träffades i liten grupp och hade möjlighet att diskutera utifrån sin egen situation. Vårt anhörigombud Ylva höll i mötet. Regeringen har nu gjort sin första anhörigstrategi, där anhörigas perspektiv ska lyftas inom flera områden. Vi följer arbetet med spänning.

25 april Det var 9 personer som träffades på puben Mangal för att ta en öl – äta lite och umgås.

9 april Årsmöte i Örebro läns strokeförening. Nu kan vi konstatera att samtliga tre årsmöten i Strokeföreningen Örebro SÖ, Strokeföreningen i Norra Örebro län SNÖ och Örebro läns Strokeförening ÖLS är genomförda.

Vi tackar våra årsmötesordföranden Christina och Mikael för deras insatser.

8 april Medlemsmöte i Kristinehamn. Bengt Rodin visade vackra bilder från sina resor både före och efter sin stroke. Vi var 7 personer på mötet trots att vädret verkligen var emot oss.

5 april Boulen startade med tre spelande medlemmar och 5 personer vid kaffet. En snöig och kall start på säsongen. Vi skjuter upp starten till i maj.

29 mars Det var 10 personer som mötte upp på Sjöängen i Askersund. Gunilla var värdinna för mötet och vi provade lite olika golfspel. Vi diskuterade verksamhet och bussresor och så naturligtvis en båttur på Vättern i sommar. Båtturen kommer att bli den 4 juli och flera ur gruppen vill gärna följa med.

29 mars avslutades terminens andra studiecirkel via zoom. Denna gång hade gruppen studerat strokesjukdomen och dess konsekvenser. En förberedelse för att bättre kunna informera andra. Sammanlagt har nu 35 deltagare varit med i bokcirkel via zoom vid 7 tillfällen under terminen. Ett bra sätt att öva zoom och få tillfälle att diskutera med varandra.

18 mars Vi var 28 personer som åkte på vårutflykt i vackra Bergslagen. Lunchen på Loka Brunn var väldigt god, en promenad hann vi också med innan bussen tog oss till Rånnesta och vi kunde titta på svanarna. Tack personalen på Rånnesta för all hjälp! Vi fick använda paddocken för att titta på Svanarna och gott kaffe serverades i caféet. Detta gav mersmak – vi måste åka tillbaka till Rånnesta och lära oss mer om naturen. Så trevligt vi har på våra resor och tack till Sven-Åke på Viby buss som gjorde resan möjlig. Leif skötte manövreringen av lyftplattan, säten fick plockas ut så vi kunde få plats med rullstolarna.

13 mars Strokeföreningen Örebro genomförde sitt andra årsmöte. Det var 20 medlemmar som hörsammat kallelsen. God mat och förhandlingar på Café Skogen med glada medlemmar och trevlig samvaro.

8 mars Strokeföreningen tackar Annika på Kulturhuset för en innehållsrik och fin visning av husets alla möjligheter. Vi var 11 medlemmar i föreningen som fick denna intressanta genomgång. En fika tillsammans smakade gott efteråt.

5 mars Vinterspår i Frövifors. Vi var 6 personer som åkte till Frövifors och tittade på konst. En vacker vårdag i och vid pappersbruket. Kerstin, Gudrun, Bertolof, Ellinor och Sol-Britt njöt av solskenet.

1 mars höll Strokeföreningen i Norra Örebro län (SNÖ) sitt första årsmöte och Irja Gustavsson var ordförande. Att föreningen fått en sån fin start beror på ordföranden Christina Wendin. Hon omvaldes till ordförande och föreningen önskades lycka till med sitt andra verksamhetsår.

28 februari Lotta höll i Quiz med kluriga frågor. Priser delades ut och kaffe avslutade det trevliga mötet.

25 februari vi var 4 som träffades i Kristinehamn. Vi lade upp nästa möte i Kristinehamn den 8 april. Då kommer Bengt Rodin att berätta om sitt äventyrliga liv före och efter sin stroke. Vi får se om vi kan får till ett intressant möte som lockar fler.

24 februari Golfgruppen gjorde sin 7:e torsdag idag och sammanlagt har redan 49 personer (14 olika individer) deltagit i golfen under 2022. Idag var det 9 som spelade och 2 funktionärer. Av 54 slag var 13 ettor, 26 tvåor, 12 treor, 3 fyror och ingen 5:a på de 6 banor som spelades. Det är otroligt bra!

15 februari Avslutning av Zoom kursen runt boken: Ett blodkärl som brast av Christa Mickelsson. Vi har haft tre zoom möten och en avslutning med ett fysiskt möte. Vi har varit 6 deltagare, Det är roligt att lära känna varandra lite mer, så gruppen vill fortsätta med studiecirkel via zoom, nästa kurs startar den 15 mars. Nya deltagare är välkomna.

31 januari Quiz med Lotta startade väldigt lyckat med 5 personer. Det blir ett tillfälle till – häng på!

25 januari Det är 6 personer som deltar i studiecirkeln av Christa Mickelssons bok: Det gick en propp. Studiecirkeln sker genom zoom.

18 januari Vi var 7 personer som träffades på La Casa. Vi var ensamma i lokalerna och vi satt vid två olika bord. Diskussioner och samvaro var lika trevligt som vanligt.

Än en gång får vi vara försiktiga med våra aktiviteter, på grund av smittspridning i samhället. Avstånd och försiktighet gäller. En liten grupp spelar golf på torsdagar.

Släktforskningskursen har startat för terminen.

Sammanlagda antalet medlemmar i januari 2022 är 250. De är fördelade i Norra länsdelen (SNÖ) 31 i Strokeföreningen Örebro (SÖ) 107 och i övriga Örebro län 35 och Värmlands län 77.