2022

20 september Vi var 7 personer som träffades på Sjöängen i Askersund. Vi fick information om seniorfestivaler och väntjänsten i Askersund.

15 september Bangolfen har nu startat inomhus på Föreningarnas Hus. Det var 7 spelare och 5 funktionärer/ åskådare. Roligt att vara tillbaka och alla tyckte det var trevligt.

13 september Det var bara 5 personer som träffades på La Casa. Det var regnigt oh inbjudan kom ut väl sent. Som vanligt var det trevligt och god mat.

8-9 september Nationell Stroketeamkongress i Örebro. Under flera år hade arrangörerna försökt att genomföra kongressen. Nu var det 750 personer av olika yrkeskategorier som lärde sig senaste nytt i Strokevård och rehabilitering. Strokeföreningen presenterade vårt arbete från en monter. Det var ett stort intresse och tack till Ellinor, Ingegerd, Maivor och Kerstin som hjälpte till att tala med deltagarna och berättade om vårt Strokearbete. Intresset var väldigt stort, mycket av vårt material gick åt och vårdpersonal lovade att hjälpa oss att sprida information i Sverige att Strokeföreningar finns och kan göra mycket för strokeerfarna och anhöriga.

Arne Kanth Strokeförbundets verksamhetschef och Kerstin Hulter Åsberg i samspråk. Redan 1990 var Kerstin i Örebro och berättade om strokevården för en hängiven publik – se under fliken Aktiviteter 1990.

8 september Nu är sommarbangolfen i Stadsparken avslutad. Vi har spelat 19 gånger och ingen av gångerna har det varit regn. Det har varit 22 aktiva spelare. Sammanlagt har 157 personer spelat under dessa 19 gånger. Till det har det varit 71 funktionärer och åskådare. Vi kan konstatera att till Stadsparken kommer våra medlemmar för att spela men också för att vara ute, träffas, umgås och äta glass i den vackra miljön.

6 september Nu är sommarboulen i Karlaparken avslutad det har varit 19 tillfällen med 27 olika personer som deltagit. Sammanlagt 169 deltagare varav 135 spelande och 34 åskådare. Ett mycket bra resultat och så kul det har varit!

5 september Styrelsen i Örebro läns Strokeförening hade en planeringsdag på Solliden med många givande diskussioner om mål med föreningarna och planering för framtiden.

1 september var vi som vanligt i stadsparken och spelade bangolf. Då kom Erik Jonsson från Strokeförbundet för att delta och se hur spelet gick till. Han vill skriva ett reportage i Strokekontakt om vårt bangolfspel. Efteråt fikade vi i Wadköping och diskuterade med Erik om Strokeföreningens aktiviteter.

Här informerar vi Erik från Förbundet om våra aktiviteter.

31 augusti Nu har vi fiskat från Strokebryggan i Lindesberg vid fyra tillfällen. Det har varit 8 medlemmar från Linde och 10 från Örebro som fiskat. Sammanlagt har vi varit 43 personer. Ingen har fått någon fisk, inte någon av gångerna! Varför? Solen sken och grillarna tändes och vi njöt ändå i fulla drag.

24 augusti Det var 20 personer som mötte upp när Strokeföreningen provade att fiska kräftor i Svartån nedanför båtklubben. Det var roligt att det blev lite kräftor och stämningen var på topp.

Vi fick 10 kräftor när vi fiskade i Svartån

Det blev 95 åriga Karin som tillsammans med två andra damer hade kräftskiva med partyhattar, kräftor, snaps och andra tillbehör. Det var ju riktigt, för Karin var den mest aktiva kräftfiskaren.

24 augusti Det var 7 medlemmar som träffades på Sjöängen i Askersund och spelade discogolf i det vackra solskenet. Kaffe fick vi avnjuta i den nya vackra cafeterian på Sjöängen. En trevlig stund med mycket diskussioner.

20 augusti Var vi 11 personer som träffades på Lillsjöstrand. Vädret var lite växlande men vi kunde sitta ute vid strandkanten och njuta. Tack Lotta och tack Ulla för de goda bullarna!

En härlig stund vid Lillsjöns strandkant.

10 augusti Vår tredje promenad med Open Art. Det är trevligt att titta och diskutera tillsammans. Det finns mycket att upptäcka. Vi var sju som besökte olika konstverk på söder och så blev det en avlutande fika i Nikolai Församlingshem där vi hittade en plats utomhus i skuggan. Sammanlagt har nästan 30 personer varit med på våra Open Art vandringar. Roligt!

3 augusti Vi var sex stycken som studerade olika konstverk i Open Art. Ett svart rum som utestängde världen blev en upplevelse och en målad trappa mellan dåtid och nutid var intressant. Vi avslutade på Kulturkvarteret med att ta en fika på den fina terrassen med utsikt över Svartån.

27 juli Det var ett tiotal medlemmar som var ute och åt tillsammans på Royal Arms. God mat och trevlig samvaro.

20 juli Det var tre personer som trotsade hettan och tog sig till Slottet för att titta på utställningen. Inomhus var det svalt och terrassen var luftig och sval.

13 juli Vi var 16 personer som tog en promenad och letade efter konstverk i Örebro. Open Art finns i det officiella rummet och med karta i hand letade vi olika konstverk. Ibland fann vi dem direkt men flera hade vi svårt att hitta. En favorit blev Luciana Randolinis verk Tiffany med mycket glitter utanför Karolinska Läroverket. Avslutade gjorde vi på Borgen där Clarion byggt om gamla Allehandaborgen till ett hotell. Där serverades kaffe med en enklare kakbuffé. Vid entrén fanns en rullstolshiss och det var mycket intressant att manövrera den.

Det går att ta sig in på Clarions hotell med hiss – så vi kunde besöka gamla fina Allehandaborgen. Lotta åker och Maivor manövrerar.

4 juli Tänk att vi fyllde hela båten med 37 glada medlemmar från Strokeföreningen. En härligt båttur på Vättern ger mersmak och vi får tacka kapten Johan med personal på Wettervik för en jättefin tur. Våra medlemmar i Askersund har hjälpt till att arrangera resan och beställt vädret, det var verkligen bra gjort.

Vi var många som fick plats på skeppet.

22 juni Nu har vi varit i Lindesberg vid ”Strokebryggan” vid tre tillfällen för att fiska. Det har inte blivit några fiskar men oj så mycket korv vi grillat och så många skratt det blivit. Sammanlagt har det varit 18 olika personer som provat fiskelyckan, 10 från Örebro och 8 från Norra länsdelen. Ett trevligt samarrangemang men vad ska vi göra för att få fisk?

15 juni Vi var 13 personer som for till Ässundet för att äta räkmacka. Det visade sig att det var stängt för en kvällsaktivitet men vi tog med oss smörgåstårta och hade det väldigt trevligt mellan regnskurarna.

6 juni Föreningarnas Hus bjöd in till föreningarnas dag i Stadsparken. Strokeföreningen delade ut material och lärde ut AKUT testet. Många av medlemmarna deltog och vi fick många besökare. En ny medlem anmälde sig direkt.

Maivor, Ellinor och Eivor delar ut informationsmaterial i Stadsparken.

31 maj Glaukomförbundet gjorde en inbjudan att lyssna på föreläsningen av Krister Inde om körkort och synnedsättningar. Flera av Strokeföreningens medlemmar deltog och uppskattade föreläsningen.

Vid fyra tillfällen under våren har vi varit i Nora och övat bågskytte. Stig och Simon har visat oss och det är 15 av våra medlemmar som har provat. Det fodrar muskelstyrka och koncentration och resultatet har varit skiftande men vi har haft väldigt roligt. Under hösten planerar vi att fortsätta med bågskytte.

Birgitta, Lilian och Karin provar Bågskytte. Simon instruerar.

18 maj Hösten 2021 var strokeföreningarna i Örebro län på resa till Lundsbrunn. Då träffade vi några från Strokeföreningen Skaraborg. Skaraborgarna gjorde nu en bussresa till Örebro i försommargrönskan. Bussen fylldes med 27 från Västergötland och så mötte 15 strokemedlemmar från Örebro upp på restaurangen La Casa Engelbrektsgatan 8, Örebro.  Vi fyllde hela restaurangen, personalen hade förstärkts för att klara att servera oss alla. Maten var väldigt god och så väl tilltagen att några tog med en ”doggiebag”. Stärkta av lunch äntrade gruppen bussen för en guidad tur genom Örebro. Det finns mycket att berätta: Historiska fakta om skostaden som blev en skoLstad, CV, regionsjukhuset, Universitetet, nya vattentornet Lyran, Karlslund mm. Kommande OPEN ART under sommaren 2022 ger anledning till ett nytt spännande besök i Örebro.

Utsikten från Svampen ger perspektiv!

Avslutningen skedde på Svampen där vi tillsammans drack eftermiddagskaffe samtidigt som vi fick se en journalfilm om bygget av Svampen. Det roligaste är att få umgås och ge varandra inspiration. Tack för många trevliga samtal!

10 maj STROKEDAGEN Anneli T Heikenborn berättade för oss om sin resa men gav också många råd om hur man kan genomföra sin livslånga rehabilitering efter en stroke. Att vara en professionell Strokesurvivor innebär ett heltidsarbete. Vi tackar Anneli för all inspiration. Publiken bestod av 38 personer där många var nya ansikten, så roligt! Tack ABF för ett fint arrangemang och tack alla som kom. På kvällen åt vi mat tillsammans med Anneli. En mycket lyckad strokedag!

Här övar vi alla på sittande dans.

5 maj Golfstarten i Stadsparken blev lika lyckad med 11 deltagare och 5 åskådare/ funktionärer. Vinnare blev denna gång Ulla – Grattis! Vi avslutade i stadsparkens café med en glass. Soligt men lite kallt bland blommande magnolior.

3 maj Vilken start på boulen utomhus! Vi var 18 personer som kom till Karlaparken för att spela boule.

Strokeföreningen stödjer både gruppaktiviteter och enskilda aktiviteter. Birgitta gör dagliga promenader, pedometern räknar och nu har hon hållit på så länge att hon nått jordens mitt. Hon har gått 6300 kilometer – 630 mil!

Vi gratulerar Birgitta till denna bedrift!

2 maj Möte på Sjöängen i Askersund. Vi var 9 deltagare, en liten grupp finns nu i Askersund, informationsmaterial kommer att spridas och vi beslutade att ses till hösten igen.

28 april Nu har vi avslutat golfen inomhus. Sammanlagt har vi hunnit med 15 tillfällen. Totalt har 128 medlemmar kommit till golfen och spelat, varit funktionär eller åskådare. Nu fortsätter vi i Stadsparken torsdagar klockan 13.30 till den 8 september. Vi hoppas på fint väder.

27 april Vi var 6 Lindesbergare och 6 Örebroare som provade fiskelyckan i Dalkarshytteån. När alla var på samma ställe på bryggan så lutade det betänkligt men fiskarna ville inte som vi. Det kan bero på att det var kallt i vattnet, kommenterade vår expert Sören. Men solen sken och grillar tändes där korvar grillades. Det är härligt att äta grillad korv ute i goda vänners lag.

26 april Anhöriga träffades i liten grupp och hade möjlighet att diskutera utifrån sin egen situation. Vårt anhörigombud Ylva höll i mötet. Regeringen har nu gjort sin första anhörigstrategi, där anhörigas perspektiv ska lyftas inom flera områden. Vi följer arbetet med spänning.

25 april Det var 9 personer som träffades på puben Mangal för att ta en öl – äta lite och umgås.

9 april Årsmöte i Örebro läns strokeförening. Nu kan vi konstatera att samtliga tre årsmöten i Strokeföreningen Örebro SÖ, Strokeföreningen i Norra Örebro län SNÖ och Örebro läns Strokeförening ÖLS är genomförda.

Vi tackar våra årsmötesordföranden Christina och Mikael för deras insatser.

8 april Medlemsmöte i Kristinehamn. Bengt Rodin visade vackra bilder från sina resor både före och efter sin stroke. Vi var 7 personer på mötet trots att vädret verkligen var emot oss.

5 april Boulen startade med tre spelande medlemmar och 5 personer vid kaffet. En snöig och kall start på säsongen. Vi skjuter upp starten till i maj.

29 mars Det var 10 personer som mötte upp på Sjöängen i Askersund. Gunilla var värdinna för mötet och vi provade lite olika golfspel. Vi diskuterade verksamhet och bussresor och så naturligtvis en båttur på Vättern i sommar. Båtturen kommer att bli den 4 juli och flera ur gruppen vill gärna följa med.

29 mars avslutades terminens andra studiecirkel via zoom. Denna gång hade gruppen studerat strokesjukdomen och dess konsekvenser. En förberedelse för att bättre kunna informera andra. Sammanlagt har nu 35 deltagare varit med i bokcirkel via zoom vid 7 tillfällen under terminen. Ett bra sätt att öva zoom och få tillfälle att diskutera med varandra.

18 mars Vi var 28 personer som åkte på vårutflykt i vackra Bergslagen. Lunchen på Loka Brunn var väldigt god, en promenad hann vi också med innan bussen tog oss till Rånnesta och vi kunde titta på svanarna. Tack personalen på Rånnesta för all hjälp! Vi fick använda paddocken för att titta på Svanarna och gott kaffe serverades i caféet. Detta gav mersmak – vi måste åka tillbaka till Rånnesta och lära oss mer om naturen. Så trevligt vi har på våra resor och tack till Sven-Åke på Viby buss som gjorde resan möjlig. Leif skötte manövreringen av lyftplattan, säten fick plockas ut så vi kunde få plats med rullstolarna.

13 mars Strokeföreningen Örebro genomförde sitt andra årsmöte. Det var 20 medlemmar som hörsammat kallelsen. God mat och förhandlingar på Café Skogen med glada medlemmar och trevlig samvaro.

8 mars Strokeföreningen tackar Annika på Kulturhuset för en innehållsrik och fin visning av husets alla möjligheter. Vi var 11 medlemmar i föreningen som fick denna intressanta genomgång. En fika tillsammans smakade gott efteråt.

5 mars Vinterspår i Frövifors. Vi var 6 personer som åkte till Frövifors och tittade på konst. En vacker vårdag i och vid pappersbruket. Kerstin, Gudrun, Bertolof, Ellinor och Sol-Britt njöt av solskenet.

1 mars höll Strokeföreningen i Norra Örebro län (SNÖ) sitt första årsmöte och Irja Gustavsson var ordförande. Att föreningen fått en sån fin start beror på ordföranden Christina Wendin. Hon omvaldes till ordförande och föreningen önskades lycka till med sitt andra verksamhetsår.

28 februari Lotta höll i Quiz med kluriga frågor. Priser delades ut och kaffe avslutade det trevliga mötet.

25 februari vi var 4 som träffades i Kristinehamn. Vi lade upp nästa möte i Kristinehamn den 8 april. Då kommer Bengt Rodin att berätta om sitt äventyrliga liv före och efter sin stroke. Vi får se om vi kan får till ett intressant möte som lockar fler.

24 februari Golfgruppen gjorde sin 7:e torsdag idag och sammanlagt har redan 49 personer (14 olika individer) deltagit i golfen under 2022. Idag var det 9 som spelade och 2 funktionärer. Av 54 slag var 13 ettor, 26 tvåor, 12 treor, 3 fyror och ingen 5:a på de 6 banor som spelades. Det är otroligt bra!

15 februari Avslutning av Zoom kursen runt boken: Ett blodkärl som brast av Christa Mickelsson. Vi har haft tre zoom möten och en avslutning med ett fysiskt möte. Vi har varit 6 deltagare, Det är roligt att lära känna varandra lite mer, så gruppen vill fortsätta med studiecirkel via zoom, nästa kurs startar den 15 mars. Nya deltagare är välkomna.

31 januari Quiz med Lotta startade väldigt lyckat med 5 personer. Det blir ett tillfälle till – häng på!

25 januari Det är 6 personer som deltar i studiecirkeln av Christa Mickelssons bok: Det gick en propp. Studiecirkeln sker genom zoom.

18 januari Vi var 7 personer som träffades på La Casa. Vi var ensamma i lokalerna och vi satt vid två olika bord. Diskussioner och samvaro var lika trevligt som vanligt.

Än en gång får vi vara försiktiga med våra aktiviteter, på grund av smittspridning i samhället. Avstånd och försiktighet gäller. En liten grupp spelar golf på torsdagar.

Släktforskningskursen har startat för terminen.

Sammanlagda antalet medlemmar i januari 2022 är 250. De är fördelade i Norra länsdelen (SNÖ) 31 i Strokeföreningen Örebro (SÖ) 107 och i övriga Örebro län 35 och Värmlands län 77.